Iragarkien elementuak


Baliteke aztertu ditugun iragarki kopurua ez izatea egokia gerora aterako ditugun ondorioak iragarki guztiei estrapolatzeko. Baina esperientzian oinarriturik eta ikusitako iragarki guztiak kontuan izanik, klasean aztertutakoak beste iragarki askoren ezaugarri berdinak dituztela esan beharra daukat.


Iragarkia bere osotasunean emozionalak edo arrazionalak izan daitezke, nahiz eta batzuetan iragarkiek lantzen dituzten argumentuak bi ezaugarri hauek nahastu; kasu horretan iragarki mistoen aurrean egongo gara. Euren izenak aditzera ematen duten moduan, arrazionalak argumentu arrazionaletan oinarritzen den iragarkiari deritzo, eta emozionala argumentu emozionalak, hunkigarriak erabiltzen dituenean. Azken hau da oroitzapenerako biderik errazena, eta horren ondorioz iragarki gehienek argumentu mota honetan oinarritzen dira, hartzailea hunkitzerakoan iragarkia gogoratzeko errazagoa izango delakoan. Hala ere, bada beste arrazoi bat, non emozionaltasunezko balioak transmititzea balio gehigarria eman diezaiokeen iragarkian agertzen den produktuari, hala nola TOYOTA etxeko kotxeari, non argumentu emozionaletan oinarriturik kotxe horrek tendentzia markatzen duenaren seinale den.


Kontuan hartu dugun beste aldagai bat umorea izan da. Onartu beharra dago umorez betetako iragarkiak memorizatzen errazagoak direla, eta arinago gogoratzen ditugu. Telebistan ikusi ditzakegun iragarkiak oso umoretsuak izaten dira maiz, eta hauek askotan iragartzen ari den produktuko ezaugarri bat erabiltzen dute txistea edo umore giroa sortzeko. Maiz, erabilitako ezaugarria produktua beraren izaera gailentzen du, Mahouren kasuan, non garagardo hori dagoen tokia paradisua bilakatzen den.


Beste iragarki elementua eduki didaktikoak dira; hau da, spotak zerbait irakasten digun iragarkian zehar darabilen argumentuen bitartez. Hau askotan erabiltzen ez den ezaugarria dugu, bere erabilera mugatua baitagoa hamaika faktoreengatik; iturrien sinesgarritasuna, produktu berriak…Ezaugarri hau bi produktuen arteko konparazioa egin nahi denean erabiltzen da gehien bat, edo produktu bat berria denean merkatuan, 11888 iragarkiaren kasuan, non zerbitzu berri bat iragartzen duten. Kasu honetan mezua didaktikoa dela esan dezakegu, zerbitzu berri horren ezaugarriak eta abantailak azaltzen baititu.


Kontuan hartu beharreko beste elementu bat musika da, zein iragarki guztietan presentzia duen, hondo bezala edo iragarkiko elementu nagusi bezala. Musika hiru motatan banatu dezakegu; aurretik aipatutako hondo bezala, jingle moduan eta abesti bezala. Gauzak horrela, esan beharra dago iragarki gehienek hondo musika erabiltzen dutela, garrantzia handirik eman gabe.Hala ere, musikak iragarkia oroimenean izateko ezaugarri bat da, aurkitu daitezkeen %70 iragarkiek musika era batean ala bestean erabiltzen duten heinean, nahiz eta pertsuaditzeko momentuan eragin askorik ez izan. Aipatu beharra dago jingle motako musika oso gutxitan erabiltzen dela ( non kanta produktuan oinarrituta dagoen ), eta gehien bat famatuak diren abestiak erabiltzen direla iragarkian txertatzeko. Baina kontuz! Aurretik izandako esperientzia batean oinarrituta ( Estrella Damm, Mediterraneamente iragarkia ) iragarkian entzun daitekeen kanta iragarkian agertzen den produktua islatu dezake, eta abestiak protagonismoa hartu. Beraz, kontu handiarekin erabili behar den elementua dela uste dut.


Beste elementu bat, zein %10eko iragarkietan erabiltzen den famatuen presentzia da. Famatuak erabiltzea iragarki baten kostu handia dakar eta ikusleak atentzio gehiena pertsonai horretan jartzen du, produktua alde batera utziz. Kuriositate moduan, esan dezakegu ospetsuak agertzen diren iragarkietan eragin handiagoa dutela emakumeetan, gizon famatu horiek kirolariak edo aktoreak izanez. Aipatu beharra dago ospetsuak erabiltzea ez duela oroimena ezta pertsuazioa ziurtatzen, gehien bat atsegintasunari lotuta baitago. Beraz, oso garestiak eta eragina ez dutenez ziurtatzen ez dira askotan erabiltzen.

Esan dezakegu, EITBko iragarkian oinarriturik, bertan agertzen diren famatuek katearekin bat datozela, marka horrekiko entusiasmoa gehituz. Gauza bera gertatzen zaigu F.C.Barcelona iragarkiarekin, non famatuak futbol taldearen jokalariak diren, markarekin erlazio zuzena izanez. Kasu hauek ez dira famatuen erabilerarekin erlazionatzen, izan ere bertan agertzen direnak produktuaren zati bat beza hartzen direlako. Hala ere, guretzako famatuak dira, eta iragarkia jokaera atseginarekin ikusiko dugu.


Eta azkenik, iragarkietan aurkitu dezakegun beste elementu bat over ahotsa dugu, zein iragarki guztietan aplikatzen den. Entzun dezakegun iragarkietan antzemangarria da gizonaren ahotsa dela gehien gailentzen dena. Hala ere, emakumeei zuzendutako iragarkietan emakumearen ahotsa da entzun dezakeguna; hala nola Celtako iragarkia, non emakumeak ( amak) diren iragarki honen targeta. Esan bezala, iragarki gehienek over ahotsa erabiltzen dute, baina ez dutenak erabiltzen normalean iragarki oso simpleak izaten dira, edota iragarkian agertutako pertsonaiek over ahotsa esango zuena esaten dute.


Beraz, eta guzti hau laburbilduz, esan dezakegu klasean emandako teoria bat datorrela errealitatearekin eta baita ere klasean ikusitako 10 iragarkiekin, nahiz eta lagina oso txikia izan bertan agertzen diren ezaugarriak iragarki guztiei aplikagarriak diren, bereziki argumentu mota- emozionalak- eta hondo musikaren erabilpena.